Maatwerktrajecten Taaldidactiek

Taal is de basis en in belangrijke mate voorwaardelijk voor het (leren) denken, lezen, schrijven en spellen. De maatwerktrajecten Taaldidactiek zijn gericht op het verstevigen en uitbreiden van vakinhoudelijke kennis en didactisch handelen van de leerkracht en/of pedagogisch medewerker op het gebied van taal. Hoe kun je je taalaanbod betekenisvol en geïntegreerd vormgeven binnen thema’s en hoe kun je (nog) beter afstemmen op leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?

Tijdens de maatwerktrajecten taaldidactiek wordt gewerkt aan het (versterken van het) didactische handelen en de technieken van de leerkracht / pedagogisch medewerker met betrekking tot:

  • Woordenschat(didactiek)
  • Technisch lezen en schrijven
  • Begrijpend lezen en luisteren
  • Mondelinge taalvaardigheid

Doelgroep:
Pedagogisch medewerkers, leerkrachten groep 1/2, intern begeleiders

Inhoud en duur training:
Afhankelijk van vraag. Neem contact op voor meer informatie.

Maatwerktrajecten Spel en spelbegeleiding

Spel stimuleert alle facetten van de ontwikkeling van het jonge kind. Rijk spel in verschillende hoeken is van groot belang om het aangeleerde op eigen wijze en in betekenisvolle situaties te oefenen en herhalen. Indien jonge kinderen niet vanzelfsprekend tot spel komen, is het nodig hen tijdelijk een vorm van spelbegeleiding te bieden met als doel henzelf weer regie te geven over hun spelwereld. 

Tijdens de maatwerktrajecten spel en spelbegeleiding gaan leerkrachten / pedagogisch medewerkers aan de slag met:

  • wat is (het belang van) spel?
  • de verschillende spelfasen
  • het inrichten van rijke en speelbare hoeken
  • het speelbaar maken van je thema
  • het observeren en begeleiden van spel

Doelgroep:
Pedagogisch medewerkers, leerkrachten groep 1/2, intern begeleiders

Inhoud en duur training:
Afhankelijk van vraag. Neem contact op voor meer informatie.